Oct 21, 2010

TOK IMAM dan PEMIMPIN

Assalamualaikum diucapkan pada kawan-kawan yang sudi menjenguk blog ini. Ape kabo? Semoga diri dan iman terutamanya sehat sejahtera. Hurm sbnrnye saya tidaklah terlalu berminat dalam penulisan, sbb tu lah jarang menulis blog walaupun dipaksa@ didesak oleh eton @ peah. Haha maaf ye mu 1 dan mu 2. Tapi kenape plk hari ni tiba2 rasa mcm nak post sesuatu ek?

Oke, kalau diikutkan, sy didesak untuk menceritakan sedikit sebnyak tntg perkahwinan (walaupun sy masih lagi membujang) oleh mereka berdua tu. Tapi saya postpone dulu tajuk tu (Kalau rajin aku cerita :P) sbb hari ni sy nak cakap tentang pemimpin.

Kalau ada yang perasan, dalam seminggu ni, dekat Facebook ada artikel yang berlegar2 di Home FB tentang isteri PM merasmikan “Islamic Fashion Festival”. Saya tak tahu la pula kat mana acara ini dilangsungkan, ada sumber mengatakan dibuat di KL. Tengok pada nama dah bagus bunyinya. Tapi bila tgk pakaian yang diperagakan, astagfirullahala'dzim. Langsung tiada ciri Islamik di situ. TIADA! Dah boleh nk kata kalau tu fashion show biasa2 yg mat dan mek saleh buat. Rasa pelik jugak, kenape la si isteri PM tu a.k.a RM tak reti nak menilai mane baik buruk. Tak sejajar dengan hukum syara’ langsung! Sgt memalukan agama bangsa dan negara. Ape la agaknye persepsi org bukan islam bile tgk fashion show semacam itu nak2 pulak dirasmikan oleh org Islam. Haih~

Boleh try click kat sini kalau rase nk tgk macam mane “fesen sow” tersebut.

Oke, kembali kepada topik asal. Pemimpin merupakan kata terbitan dari perkataan pimpin yang bermaksud orang yang membimbing. Seperti yang kita tahu, ketua kerajaan, perdana menteri, menteri, menteri besar, nahkoda, laksamana, pengarah, boss dan byk lagi itu semua adalah gelaran untuk pemimpin. Tugas pemimpin sbnrnya bukanlah mudah. Mmg nampak mcm bes kepada sesiapa yg suka memerintah, tp ingat, nanti dekat akhirat Allah akan tanya kita, kita laksanakan dengan baik atau tak tugas kita tu. Sbb pemimpin ni akan menjadi contoh kepada rakyat.


Kita boleh analogikan pemimpin = tok imam dalam melaksanakan solat berjemaah. Bila tok imam sebut “Allahu Akbar” semua makmum akan menuruti apa yang tok imam buat, takde pulak yg membantah, kalo tak, batallah solat die! Tapi kalau tok imam solat zohor 5rakaat (konon nak dapat pahala lebih la katekan), padahal kita sbg makmum ni dah tau yg solat zohor tu hanya 4rakaat, tak boleh kurang xboleh lebih, sah2 la TAK BOLEH ikut sbb tu dah salah!

So same la jugak konsepnye dengan pemimpin dan rakyat. Kalau si rakyat dah tahu, dah nampak JELAS bahawa ape yg dibuat oleh pemimpin tu SALAH, kita tak wajib ikut telunjuk dia lagi. Sebab solat berjemaah mengikut tok imam yang kita buat setiap hari tu adalah latihan kehidupan harian kita 24jam diluar daripada jemaah.

Dan Allah pun berkata dalam surah An-Nisa ayat 59 (4:59) yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul (Muhammad), dan ulil amri (pemegang kekuasaan)203 diantara kamu. Kemudian jika kamu berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalikan kepada Allah(Al-Quran) dan Rasul(sunnahnya), jika kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu, lebih baik akibatnya.”

203 : Selama pemegang kekuasaan berpegang pada Kitab Allah dan Sunnah Rasul

Kadang-kadang bila ingat pasal pemerintahan dkt Negara sendiri, rasa sedih. Bila baca buku2 sejarah khalifah islamiah terdahulu, punye la mereka sgt kuat bepegang teguh pada Al-Quran dan Sunnah. Rasa rindu pada zaman itu. Mmg sgt menunjukkan contoh pimpinan yg adil dan amanah. Contohnya Tariq bin Ziyad, Sultan Muhammad Al-Fateh, Umar Abdul Aziz dan lain2.

Antara kisah2 Umar Abdul Aziz yang saya petik dari internet yang boleh kita hayati…

"Fatimah istri Umar bin Abdul Aziz bercerita : Suatu hari aku menemui Umar bin Abdul Aziz sedang duduk di Mushallanya, ia letakkan kedua tangannya di kedua pipinya, sedang air matanya menetes di keduanya, lalu aku bertanya : “Wahai Amirul mukminin! Adakah sesuatu yang telah terjadi? Umar menjawab : “Wahai Fatimah, sesungguhnya aku dijadikan sebagai ketua negara yang menguruskan urusan umat, lalu aku merenungkan keadaan seorang fakir yang tertimpa rasa lapar, seorang sakit yang terlantar, orang kurus yang tidak punya pakaian, orang terzalimi yang terkalahkan, orang asing yang tertawan, orang yang berusia lanjut, orang yang mempunyai anak yang banyak, dan orang-orang seperti mereka di penjuru negeri, maka aku mengetahui bahwasanya Allah ta’ala akan bertanya kepadaku tentang mereka, dan aku akan mempertanggungjawabkan hal ini maka aku takut hujjahku tidak tegak, lalu aku kasihan terhadap diriku, dan menangis.” (rasa terharu baca kisah ni, mmg beliau sgt membela nasib rakyatnya)

"Maimun bin Mihran berkata : Umar bin Abdul Aziz menjadikan aku sebagai gubernur lalu ia berkata : “Jika datang kepadamu surat dariku yang tidak berdasar pada kebenaran maka buanglah di tanah."


"Kosongkan dirimu dari dunia,
karena sesungguhnya engkau terlahir di dunia
dalam keadaan kosong (tidak mempunyai apa-apa)

(Umar Abdul Aziz sgt mengagumi bait2 syair ini, sehingga beliau benar-benar mengamalkannya)

Serta ada satu lagi kisah yang saya sgt kagum dengan beliau adalah, dalam bilik dia bekerja. Ada dua batang lilin, satu untuk urusan Negara dan lagi satu untuk urusan sendiri. Dia tak akan menggunakan lilin kepunyaan Negara untuk urusan peribadi. Tgk! Kalau nk cari skrg ni, mcm tak mungkin ada je org buat satu lampu untuk kegunaan Negara n satu lagi lampu untuk peribadi. Wallahu’alam la, kalau ada mmg sgt bagus org tu.

P/s : kene sedar sebenarnya kita dah cukup umur untuk mengundi ni. So kene rajin2 sket tahu pasal politik nak2 politik islam. Biar kita tidak tersalah memilih apabila diberi peluang untuk mengundi. =)

“BEZAKAN ANTARA YANG HAQ DAN BATIL”

bro ni mmg berani. berani kerana benar.

Wallahu’alam…

~IZAN~

8 comments:

damey said...

kalau dulu kuasa alim ulama lg tinggi dari seorng ketua negara.sampaikn ada menteri sendiri yang kene datang umah ulama.tp skrng....

nk berpuhitis la sket.lame dah x berpuhitis..

sayang bini tinggal-tinggalkan,sayang anak tangan-tangankan, sayang pemimpin tegur-tegurkan!

Nadhirah Ahmad said...

bes2

Nadhirah Ahmad said...

ak ingt bakpe la bnyi org kentut

izan said...

nisa :
betul2 nisa! setuju la sgt, skrg ni org atasan mcm tak pandang alim ulama pun.

hebat betul mu berpuihtis ni leni..
tabek!

nad :
bakpe? mu rase ye ke ketut?

eton said...

bagos2..ak ade rase cm nk cuko rmbot rosmah tu..tp xsmpai..nk wat cane..

damey said...

bakpe la 'bernas' sgt idea mu eton!

Unknown said...

www11.12

moncler outlet
coach outlet
jordans
fitflops clearance
ecco shoes
red bottom shoes
moncler outlet
jordan 4
birken stock
christian louboutin outlet

yanmaneee said...

coach handbags
fila
yeezy boost
christian louboutin shoes
michael kors handbags
fila sneakers
longchamp handbags
supreme clothing
nike air max 2019
nike air max 97

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...