May 19, 2011

Analogi Menarik

Salamun'alaik..


dah lama sy tak menaip untuk tulis apa2.. tak reti la nk menulis2 ni.. sorry morry ye sahabat2 ku esp. si eton.. 
salah satu punca kenapa sy malas nk menulis blog ni adalah sbb sy akan ambik byk masa untuk menaip. minimum 2jam.. haha, tak reti mcm mana nk jadi penulis yg pantas. 20 minit dh siap post yg mantap. aish, mmg kene byk belajar lagi.. insyaAllah doakan =)


tanpa membuang masa, sy nk terus kepada point.. 
tgk tajuk pun harap semua dah tau, analogi tu bermaksud kenyataan yang dicipta daripada perbandingan antara satu perkara dengan perkara yang lain berdasarkan ciri-ciri persamaan dan perbezaan untuk menyatakan maksud tertentu, dan dalam erti kata lain boleh jugak dikatakan sebagai kias..


cerita ni saya dapat dalam usrah minggu lepas..
murabbi yg kasik..jazakillah papa (heheh)
nk post dah lama tp tak berkesempatan plk sbb kekangan waktu dan tugas2 yg lain..


oke, cerita ni ada beberapa watak.. ada Manusia, ada Harimau, ada Buaya, ada telaga, ada Tikus hitam dan putih, ada Tali, dan ada Lebah dan madunya..


Kisahnya bermula apabila Manusia terserempak dengan Harimau di dalam sebuah hutan, manusia melarikan diri semampunya agar tidak di "ngap" oleh sang harimau.. 


comel je rimau ni, huhu




Lari punya lari, harimau masih lagi mengejar manusia tanpa rasa penat dan lelah.
Kemudian, manusia ternampak ada satu perigi di hadapan dan manusia masuk ke dalam perigi tadi menggunakan seutas tali..








Tetapi, di dalam telaga tersebut, rupa-rupanya Buaya sedang menunggu manusia!
Oh kemana lagi arah tujuan manusia..?
Pandang ke atas, Harimau masih menunggu,
Jenguk ke bawah, Buaya menanti..
Tetaplah manusia memegang tali tersebut untuk menyelamatkan diri.




Tiba2, datang lah dua ekor tikus. Yang satu hitam, yang satunya lagi putih.
Apa pulak yang tikus ni buat??
Yaaa... mereka secara perlahan2 menggigit tali, tempat manusia berpegang! 
Oh, sedihkan bila dengar, sungguh malang nasib manusia rasanya..


Maka, si tikus hitam dan putih bergilir2 menggigit tali tersebut..
Semakin resah ketakutanlah manusia dibuatnya..


Setelah beberapa ketika, sewaktu manusia sedang merasa sedih dengan nasib dirinya, 
datanglah seekor lebah membawa madu, dan dengan secara tidak sengaja, 
lebah tadi menumpahkan madu yg dibawanya itu ke dalam mulut manusia.


Langsung! Manusia tadi terus terlupa akan kesulitan yang sedang dihadapinya tadi!
Harimau, Buaya dan Tikus hitam dan putih, sudah tidak manusia fikirkan lagi..
Apa yang difikirkan ketika itu hanyalah lazatnya madu yg menitis masuk di dalam mulutnya..
Sedangkan, bahaya2 tadi masih lagi tetap menunggu masa, tidak pernah melupakan si manusia!


Waahh, begitu mudahkan si manusia lupa??


Jadi, apa yang anda rasa saya nak sampaikan? 


Haa, marilah sekarang saya khabarkan, apakah analoginya itu..


1. Manusia = Diri kita sendiri
2. Harimau = Malaikat Maut yg tidak pernah jemu menjenguk kita setiap hari
3. Tali  = Umur yang dikurniakan Allah
4. Tikus Hitam dan Putih = Malam dan Siang yg silih berganti. Sbb itu di atas dikatakan tikus hitam dan putih bergilir menggigit tali..
5. Buaya = Malaikat Munkar dan Nakir yg menunggu kita apabila masuknya kita ke alam barzakh
6. Lebah dan Madu = Nikmat dunia 


Boleh tak link kan cerita tu dengan kehidupan realiti kita??
Harap2 boleh la ya...


Analogi ni sangat simple, tapi sangat mendalam maksudnya..
Mmg manusia tidak dapat lari dari hakikat bahawa kematian itu pasti.
Mmg manusia mudah tertipu dengan nikmat dunia, padahal itu hanya sedikit jika nak dibandingkan dengan nikmat akhirat yaitu syurga yg abadi...


Fikir-dikirkan dan selamat beramal..
Mudah-mudahan, Allah hitung amalan2 kita di dunia ini sebagai tabungan untuk akhirat kelak.. 
InsyaAllah.. =)


Apabila kembalinya manusia kepada Penciptanya, maka, ada 3 perkara yang akan mengiringinya ke kubur yaitu KELUARGANYA, HARTANYA serta AMALNYA sewaktu dia hidup. Dan setelah selesai dia dikebumikan, maka akan pulanglah keluarga dan hartanya meninggalkan dia keseorangan. Hanya AMALAN yg akan setia menemaninya sewaktu dia bersendirian di dalam kubur...




Jakarta, 19 Mei 2011

IB

2 comments:

eton said...

Alhamdulillah..thumbs up utk "sy"!!!

Puteri Afiqah said...

mintak izin share di blog saya ye..
terima kasih..

:)nice analogi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...