Mar 8, 2011

Meminta dan Memberi

Assalamualaikum,

hi guys..lama sudah tak post something..ok lah..tajuk kita pada hari ini ialah meminta izin dan memberi izin..
sounds complicated? urm..sy akan cuba untuk menjelaskan sebaik mungkin.

credit to google


The idea of this post is very simple. What goes around, comes around. Sounds familiar? Well, what i'm trying to tell is that what will you feel when you found out that your things had been borrowed without your consent?

Sy memang mengamalkn sifat meminta sebelum menggunakan barang orang sejak dari kecil lagi..nak tahu kenapa? sebab ayah sy kata, "eton! jangan suka sangat nk pinjam barang orang!"..mungkin tak semua orang perasan akan perkara tu..tapi kalau orang tu betul2 memerhatikan atau mengenali sy dalam tempoh yg lama, anda akan nampak situasi tu selalu berlaku..kenapa sy sebok2 nak minta izin dulu? ada banyak sebab, antaranya :

1. sy hormat dengan barang orang lain..means sy tau kita beli barang pakai duit @ uang @ ongkos dan sewaktu dengannya..
2. sy tak suka bila orang amik barang sy tanpa kebenaran
3. sy rasa macam kena rompak tiap kali sy tau barang dipakai tanpa kebenaran

disebabkan berbagai alasan diatas, sy telah berusaha untuk menanamkan sifat meminta sebelum pinjam..
ramai orang memberi tindakbalas macam ni :

"alaaaa..amik je la..ko ni cm xbiase plak"
"xyah nk wat segan2 la ngan ak..amik je la"
(untuk situasi orang yg dah kenal agak lama atau dah mula selesa dengan kehadiran masing2)

tapi sy degil juga nak minta kebenaran..kenapa? why? 왜 아니야?

sy amat lah berharap bila sy meminta izin sebelum meminjam pada seseorang --> orang yg memberi pinjam juga akan memberi maklum balas yg sama sebelum meminjam apa2 dari sy..tak kira lah dalam bentuk sekecil apa pon barang yang dipinjam

sy juga tahu jika kita menghormati barang orang lain, bermaksud kita juga menghormati tuan empunya barang

sy suka menjaga hubungan mesra yg dah terjalin antara sy dan kawan2..meminta izin bukanlah bermaksod sy kurang selesa atau tidak rapat dengan seseorang tapi perbuatan itu akan menampakkan yg hubungan itu lebih berharga

kita semua di sebalik hati yg lembut bak cite Adnan Sempit "dlm hati wa ade taman" mungkin akan terguris pada sikap teman2 yg tak ambil peduli bila situasi meminjam..mungkin kita tak ambil kisah sangat bila alat yg dipinjam itu kecil seperti pemadam, dan sebagainya..tp bila barang yg akan dipinjam itu mempunyai nilai yg berharga di hati pemberi pinjam..mungkin dia akan sedikit terkilan jika kita tidak meminta izin terlebih dahulu..

bukankah lebih harmoni sesuatu hubungan yg terjalin terutama hubungan yg dibina kerana Allah jika kita mula menitikberatkan perkara ini? kita mungkin tak menyedari perkara ini tapi apalah salahnya jika kita mula melihat dengan lebih teliti perkara meminta dan memberi ini? ingat lah yg hasutan syaitan itu ialah selemah-lemah hasutan..tapi jika hasutan itu datang dari perkara ini, bukankah itu amat merugikan?

kawan sy pernah bertanya
"nak jaga hati orang atau nak jaga hati sendiri?"
sebagai seorang daie, kita lebih digalakkan memberi dari menerima
betul tak?

see the point? i mean the main point? why don't we start asking before borrowing something? 
though they didn't admit it, your friend actually feels glad you'd asked. seriously. as i don't want it happens to me so why would i do the same to others? starts today! you'll see the changes!!

love you fillah,
eton

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...