Mar 22, 2011

domino's effect

domino
salam.

disentuh satu, yang lain turut bergerak. yang pertama dicuit, yang lain turut sama bergerak. yang depan diusik, yang belakang turut terusik. alunannya cantik.gerakannya indah. itulah....

 DOMINO'S EFFECT


ATURAN MAIN
saya tidak tahu bagaimana aturan sebenar permainan domino tersebut.sejujurnya, yang saya tahu cuma susunlah pemadan 20 sen sebanyak mungkin( sebab tyme kecik comel lotte dulu selalu beli pemadam bnyk2 untuk lawan kau- tindih- aku- aku -tindih - kau), kemudian tolak salah satu pemadam yang paling hadapan. yang hadapan akan tolak yang belakang sehinggalah sampai yang terakhir. tersenyum gembira melihat gerakannya walaupun tidak sehebat psp sekarang.



pulang ke Malaysia bulan yang lalu, sempat saya menghabiskan sebuah novel VERSUS karya HLOVATE.  Saya kurang berminat membaca novel sebenarnya, tetapi sudah ada di rak buku di rumah, sambil mengisi kekosongan yang ada alhamdulillah ada ibrah yang diambil dari buku tersebut..

IBRAH DOMINO'S EFFECT

"walaupun aku tak pakai tudung , tapi aku still semayang cukup 5 waktu"
"pakai tudung, tapi bekepit jugak ke sana ke sini naik motor keliling kampung"
"harap je tudung labuh, tapi perangaaiiii nauzubillah!"

mungkin itu salah satu ayat yang sering kita dengar bukan?

tidak timbul ayat sebegitu lagi jika iman yang bertakhta di hati , bukan hawa nafsu yang menguasai .

iman menggerakkan anggota yang lain. iman ibarat darah yang mengalir ke seluruh tubuh. seluruh pelusuk di anggota tubuh darah akan sampai.jika aliran darah tersebut disekat ,adanya thrombosis maka terjadilah ischemia di anggota tubuh yang tidak mendapat supply darah tersebut. begitulah juga iman. mungkin akan ada anggota tubuh yang mati kerana kehausan iman!

iman menggerakkan anggota yang lain. tangan, kaki, mulut, mata, hidung, dan seluruhnya. iman baik,baiklah juga yang lain.iman luntur, lemahlah anggota yang lain. bergeraknya iman, bergeraklah yang lain mengikutinya. macam DOMINO!

1.Aqidah

percaya Allah itu Esa. tiada kuasa lain selain Dia. Dialah Tuhan yang SATU! kepercayaan itu hadir bukan tatkala senang sahaja,tetapi percaya itu hadir dalam setiap dan segala jua bentuk . di timpa musibah, percayalah Allah itu menyayangi kita, moga rasa percaya itu sentiasa bersarang di hati kita. bukan cukup sekadar 100 %, tetapi haruslah 200%!inshaAllah.

2. Ibadah.

percaya dah cukup?? TIDAK! iman itu percaya dengan hati, mengakui dengan lisan dan mengamalkannya dengan perbuatan anggota tubuh. jadi, jika sudah hadir rasa percaya ayuhlah kita membuktikan dengan amalan pula. bukannya sekdar omong-omong kosong. bak kate orang,cakap tak serupa bikin!  saya pun masih terlalu banyak kurangnya, marilah kita bersama melipatgandakan amal ibadah kepadaNya.

 "demi cinta, lautan api sanggup ku renangi"...
[ayat femes orang bercinta, tapi kalau dah hilang rasa cinta, nk tolong nyalakan api kat dapur pun tak kuasa nak melayan.hampes !]

jika seorang perempuan meminta tanda kasih dan bukti sayang dari kekasihnya, begitulah jua yang harus kita lakukan untuk mendapatkan cinta agung dari Allah. malah lebih dari itu harus kita korbankan!


3.Aurat

Aqidah ok, ibadah pun ok, tentulah batas batas aurat pun ok! dijaga rapi aurat agar tidak ada satu pun lelaki ajnabi yang melihat auratnya. bukan hanya dari segi pakaian, tapi tingkah laku dan suara pun dikawal agar tidak menimbulkan sebarang fitnah. maka tidak akan timbul persoalan lagi " aku still sembahyang and puasa walaupun tak pakai tudung"  dan macam macam lagi . trend tudung sekarang pun dah menjadi jadi..makin maju negara, makin mini jugalah saiz tudung! haih! biarlah kita seperti pemuda yang baru keluar dari gua Alkahfi asalkan segala syariat Allah tetap kita jaga rapi. yang indah tidak semestinya benar, tapi yang benar itu pastinya indah.inshaAllah.
one in a million

4. Ikhtilat (Pergaulan lelaki dan perempuan)


“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang mereka perbuat.” Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya.” (QS.24 : 30-31)

masalah remaja sekarang ..BUANG ANAK!..makin menjadi jadi. anak bagaikan tin dibuang merata rata.  sedih..terlalu sedih melihatnya. Akibat pergaulan yang melampai batas,  lelaki dan perempuan. nauzubillah! hanya iman sahaja yang menjadi batas antara haq dan batil. 


Saya pun masih berusaha untuk menjadi hambaNya sebaik mungkin.doakan yang terbaik untuk saya, doakan juga yang terbaik buat kita di dunia dan akhirat yang pastinya.


jom ikut skema Allah dan Rasul!



selagi masih ada waktu...gunakanlah sebaiknya!





p/s:


dah lama sangat tak share something kat sini..sorry guys! jari den pon keras semacam nk menaip.

credit to devianart.


Mendambakan Kasih Ilahi

-d.a.m.e.y-




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...