Jan 2, 2011

why double standard?

d..da...dabel..double standard???
apekah ituuu??


ntah. saya pon tak tau..ngeh3..
tapi saya selalu la dengar omputih cakap ..heheh

tapi yang saya paham dalam bahase jhowonye 

double = dua /two / 2
standard = taraf / level / tahap

so when we combines the words it means 2 taraf..ke taraf 2 ye???  wha-t-everrrr~

ok, what i know double standard is adalah suatu mentaliti di mana seseorang itu bersikap tidak seimbang/ tidak adil terhadap sesuatu perkara. [tetibe rase cam bahasa yang digoogle padahal ayt ntahape2]. maksud yang lebih senang nak paham adalah "bias". 

contohnya [baek tak?siap bagi contoh bagai] : 

seorang guru  di oversea memberi hadiah kepada semua anak muridnya, tetapi tidak memberi hadiah kepada seorang budak perempuan yang bertudung litup dan menutup aurat. kerana budak perempuan itu shaja yang beragama islam di dalam kelas tersebut jadi perbuatan guru tersebut bersikap double standard ..bukan double standard terhadap budak perempuan itu tetapi sebenarnya bersikap double standard terhadap ISLAM.

paham tidak? 

kalau tak paham juga sila la berkunjung ke rumah pakcik wiki.

tapi..apa yang ingin disampaikan oleh penulis [tetibe buang tebiat] sikap itu tidak bagus ye teman temaannnn..


so, do you got what i wanna say??

realiti sekarang, bukan hanya orang non muslim yang mendouble standardkan Islam, tetapi yang paling menyedihkan ...muslim sendiri yang bersikap double standard terhadap agama mereka sendiri. sedih bukan??? ramai orang suka bergosip bercerita, ramai orang suka mendengar gosip lagi cerita..tetapi cerita apa yang selalu kita dengar? kisah apa yang kita selalu bualkan?? si joyah(artis) dah bercerai itu ini..pot pet pot pet habes 2 3 jam..ingatkan berhenti lah sampai kesah joyah...ghupe-ghupenya..... sambung lagi kesah pasal si limah (artis laen) sampai la khatam 4 5 bab...tu belum masuk bab fesyen, bab gadget, bab bab laen juga lah rantingnye   pokoknya....


jom pergi ceramah kt masjid seberang jalan ni..
*mulut yang kepo chi tadi terdiam sambil otak ligat memikir alasan..*

nak dengar kesah pasal nabi muhammad tak?*
takpe la, ak dah penah denga dah cerita pasal nabi muhammad dulu,tyme ak tadika pon aku masuk pertandingan cerita nabi muhammad,no 1 lagi tuuuu.*

pagi ni ada tazkirah subuh la dengan ust.__  , macam best tajuk die. jom pergi dengar! * urm...urm..tableyla..nanti lambat nak g kuliah*

nak join usrah tak?? *
usrah??? uisshhhh..ko ni bahaye la..jangan join la..kang takut ajaran sesat pulak dah*

*eehhh,saya tak boleh jadik imam, kenelah ustaz2 je yg jadik...* 
tapi kalau karaoke die lah sang arjuna, sang jagoan.. meluru masuk memegang mikrofon!!

*alaaa..x yah la nak jadik baek sangat, tak cool la babe* 



dialog diatas adalah sekadar imaginasi penulis.maaf dipinta kalau terlalu ekstrim dan membacanya hampir pitam..silalah tegur jika ada sebarang salah dan silap, tetapi kalau terkena batang idung sendiri pikir pikirkan lah!

adilkah kita bersikap begitu?? adilkahh??sekali lagi diingatkan islam bukan hanya bersolat, berpuasa, dan rukun islam yang lainnya..tetapi Islam adalah SEMUANYA.. setiap perbuatan kita ada kaitan dengan Islam... kenapa perlu membezakan setiap perbuatan kita dengan islam? kenapa boleh bercerita tentang hal - hal laen sampai kering tekak tetapi masuk bab aurat dll anak tekak yang basah tibe2 jadik kering??..suara yang lantang tiba2 jadi bisu?

cubalah lihat...sekarang zaman slr/dslr..kalau boleh lagi panjang "teropong" yang ada, selagi tu lah nak beli..bukan tidak boleh mengambil gambar..tetapi cuba bukakan mata, seramai mana yang menggunakan kelebihan yang mereka miliki untuk mengambil gambar kalau lihat teringat pada penciptaNya..mendekatkan diri kepadaNya, bertaqarrub terhadap Tuhan sekalian alam..realitinya, mereka memotret gambar model2 wanita ..yang kononnye muslimah berfesyen..duhai wanita, sadarlah! janganlah engkau tertipu dengan dunia..


kenapa bersikap sebegitu? tepuk dada tanyalah iman!


alangkah indah hidup bersyariat.percayalah.. islam tidak pernah sesekali menyulitkan maupun menyebabkan kita bertambah derita. tidak rugi jika berpakaian menutup aurat seperti yang telah dijelaskan di dalam al-quran, malah lebih indah lagi. tidak rugi jika dibuang tabiat mendengar lagu omputih dan diganti dengan ayat suci al-quran. tidak rugi jika membaca al-quran berbanding membaca novel cinta murahan...benar...tidak rugi sama sekali!!  bukalah hati, hamparkan minda.celikkan mata.. berfikirlah seperti seorang manusia yang mempunyai akal.kita diciptakan lebih mulia dari makhluk lain bukan hanya menjadi insan biasa biasa tetapi jadilah seorang muslim yang luar biasa! berjuanglah demi Islam. 

tweet2:
  •  truly sorry kalau bahasa di atas menyinggung mana2 pihak. sorry guys!dialog dan watak di atas hanyalah rekaan semata-mata. 
  • moga beroleh manfaat~
  • piccas creditos to devianart


im telling u all this because..

.
.
.
..
..

..
.....
......

.
.
.




we're brothers.we're sisters.


mood : [tetibe rase nak membebel sebelum skolah kuliah setat esok]


Mendambakan Kasih Ilahi

-d.a.m.e.y-

4 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
eton said...
This comment has been removed by a blog administrator.
eton said...

tahniah
krn anda tlh bejaye melarikn diri dr post puitis anda..
hehe

damey said...

kene la tukar angin sekali sekala..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...